När något allvarligt inträffar inom vården, som lett till eller kunnat leda till en vårdskada, är vårdgivaren skyldig att göra en anmälan enligt det som kallas Lex Maria. Det är en viktig del i patientsäkerhetsarbetet, men få patienter vet vad det innebär eller hur det fungerar.
Vad är Lex Maria?
Lex Maria är en skyldighet som gäller vårdgivare, inte patienter. Den innebär att vårdgivaren måste anmäla händelser till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) när något allvarligt inträffat eller hade kunnat inträffa. Syftet är att granska händelsen och förhindra att liknande fel upprepas.
Bestämmelsen finns i 3 kap. 5 § i Patientsäkerhetslagen (2010:659).
Exempel på händelser som ska anmälas
-
Felmedicinering med allvarliga konsekvenser
-
Missad diagnos som lett till skada eller dödsfall
-
Självmord efter kontakt med vården
-
Bristande övervakning på sjukhus
-
Patienter som far illa av systemfel i verksamheten
Det räcker inte att något gått fel – det måste också ha lett till (eller kunnat leda till) en allvarlig vårdskada.
Vem gör anmälan?
Det är verksamhetschefen eller motsvarande ansvarig person inom vårdgivaren som gör Lex Maria-anmälan. Det är alltså inte något patienter själva kan initiera direkt, men du har rätt att begära att en sådan utreds eller upprättas.
Kan patienter påverka?
Ja. Om du upplever att en allvarlig vårdskada skett bör du:
-
Skriftligen begära att händelsen ska utredas som en allvarlig avvikelse.
-
Fråga om Lex Maria-anmälan har gjorts.
-
Kontakta patientnämnden om du inte får svar eller blir avvisad.
Om du fortfarande upplever att vårdgivaren inte hanterat situationen korrekt kan du själv göra en egen anmälan till IVO, men den behandlas inte som Lex Maria.
Vad händer efter anmälan?
När en Lex Maria-anmälan skickats in granskar IVO:
-
Vad som hänt
-
Vilka orsaker som ligger bakom
-
Om vårdgivaren vidtagit tillräckliga åtgärder för att förhindra att det upprepas
IVO kan rikta kritik mot vårdgivaren, kräva förbättringar, eller i vissa fall gå vidare med tillsyn.
Varför är det viktigt?
Lex Maria är ett av få sätt vården internt kan hållas ansvarig för systembrister. Det är också en indikator på om en verksamhet tar patientsäkerhet på allvar. När vårdgivare inte Lex Maria-anmäler allvarliga händelser som borde anmälas, bryter de mot lagen – och det riskerar att skada både patienter och förtroendet för vården.
Källor och vidare läsning
-
Patientsäkerhetslagen (2010:659): https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/patientsakerhetslag-2010659_sfs-2010-659/
-
IVO – Lex Maria: https://www.ivo.se/tillsyn/vard-och-behandling/lex-maria/
-
1177 – Vad är Lex Maria?: https://www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-varden/klaga-pa-varden-eller-stod-i-klagomal/lex-maria/