- Inlägg: 49
- Tack mottaget: 0
Våra mål för ett tryggare vårdsystem i Söderhamn
- peter
-
Författare till inlägg
- Offline
- Moderator
-
Mindre
Mer
1 dag 1 timme sedan - 1 dag 1 timme sedan #42
av peter
Våra mål för ett tryggare vårdsystem i Söderhamn skapades av peter
Söderhamnshjälpen grundades ur en verklighet där allt fler upplever att vården inte fungerar som den borde. Människor nekas hjälp, misstroendeförklaras eller tystas – trots att vårdens uppgift är att skydda liv och främja hälsa. För att förändra detta arbetar vi mot tydliga mål.
1. Ökad respekt och tillit mellan vårdpersonal och patienter.
Vi vill att bemötandet inom vården i Söderhamn ska präglas av respekt, lyhördhet och samarbete. Patienter måste få känna att de blir tagna på allvar – inte misstänkliggjorda eller nedvärderade.Forskning visar att ett respektfullt bemötande ökar både tillfrisknande och följsamhet till behandling.
Källa: Socialstyrelsen. "Ett värdigt bemötande i vård och omsorg."
2. Att vården följer lagar, riktlinjer och patientsäkerhet.
Vi verkar för att vården i Söderhamn inte ska styras av interna policyer eller godtycke, utan av de lagar och riktlinjer som gäller nationellt. När vården inte följer dessa riskerar patienter att bli felbedömda, felbehandlade eller nekade vård.Exempel: Patientlag (2014:821) och Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30).
Patientlag (2014:821) | Sveriges riksdag
Hälso- och sjukvårdslag (2017:30) | Sveriges riksdag
3. Stärkt kunskap om rättigheter.
Vi vill att fler ska känna till sina rättigheter som patienter – vad man har rätt att förvänta sig av vården, och vad man kan göra när man inte får den hjälp man behöver.Vi sprider därför information om:
Många som blivit illa behandlade i vården tappar både tillit och ork. Vi vill erbjuda:
Genom att samla erfarenheter och visa på mönster vill vi skapa tryck för förändring. Vi vill föra dialog med beslutsfattare, vårdpersonal och media för att synliggöra problemen och föreslå lösningar.Vi tror att en bättre vård är möjlig.
Men den kräver att människor lyssnar – och att vi talar.
1. Ökad respekt och tillit mellan vårdpersonal och patienter.
Vi vill att bemötandet inom vården i Söderhamn ska präglas av respekt, lyhördhet och samarbete. Patienter måste få känna att de blir tagna på allvar – inte misstänkliggjorda eller nedvärderade.Forskning visar att ett respektfullt bemötande ökar både tillfrisknande och följsamhet till behandling.
Källa: Socialstyrelsen. "Ett värdigt bemötande i vård och omsorg."
2. Att vården följer lagar, riktlinjer och patientsäkerhet.
Vi verkar för att vården i Söderhamn inte ska styras av interna policyer eller godtycke, utan av de lagar och riktlinjer som gäller nationellt. När vården inte följer dessa riskerar patienter att bli felbedömda, felbehandlade eller nekade vård.Exempel: Patientlag (2014:821) och Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30).
Patientlag (2014:821) | Sveriges riksdag
Hälso- och sjukvårdslag (2017:30) | Sveriges riksdag
3. Stärkt kunskap om rättigheter.
Vi vill att fler ska känna till sina rättigheter som patienter – vad man har rätt att förvänta sig av vården, och vad man kan göra när man inte får den hjälp man behöver.Vi sprider därför information om:
- Hur man anmäler till IVO, JO eller Löf.
- Hur man får ut sina journaler.
- Hur man kan be om byte av läkare.
- Hur man hanterar en vårdskada.
Många som blivit illa behandlade i vården tappar både tillit och ork. Vi vill erbjuda:
- Trygga samtalsgrupper med andra i liknande situation.
- Kreativa sätt att bearbeta upplevelser.
- En plattform där berättelser får höras och tas på allvar.
Genom att samla erfarenheter och visa på mönster vill vi skapa tryck för förändring. Vi vill föra dialog med beslutsfattare, vårdpersonal och media för att synliggöra problemen och föreslå lösningar.Vi tror att en bättre vård är möjlig.
Men den kräver att människor lyssnar – och att vi talar.
Last edit: 1 dag 1 timme sedan by peter.
Please Logga in eller Skapa ett konto to join the conversation.
Sidan laddades på: 3.980 sekunder